50628-750x394

Illusionen är över 100 år gammal, men vad du ser i den, avslöjar DETTA om dig!

1899 psykologen Joseph Jastrow introducerade ritningen av anka-kaninen, som ett sätt att demonstrera hur synvinkel har mer att göra med det mentala tanke sättet av en åskådare mer än bilden själv. Bilden ser både ut som en anka, eller som en kanin. Notera, barn har större chans att se en kanin om man visar bilden närmre påsk, och sen ser en anka när man är närmre Oktober månad, har en undersökning bevisat.

Ser du en anka eller kanin?

opt.il.01

Det har blivit en av de få berömda spegelvända bilderna, inkluderat ”My wife and Mother-in-Law” som publicerades 1915.

opt.il.02

Då bilder som dessa kan va kul, så har en studie publicerad i den Brittiska Journalen av Psykologi bevisat att vad läsaren ser i bilderna även visar kreativitet.

Undersökningar har visat att ju fortare en person kan se båda bilderna och kan byta fram och tillbaka mellan dessa två, ju större kreativitet har deras tankesätt på omvärlden.

Deltagare var obedda att komma upp med en berättelse för saker som används dagligen, så som en stol till bygga en borg istället för att bara sitta i den. Ju bättre berättelse deltagarna kunde komma upp med inom en viss tidsbegränsning, ju mer kreativitet användes. Dem som kunde enkelt bläddra mellan dessa två beskrivningar av bilden, kunde även komma upp med en bättre berättelse än dem som inte kunde detta.

Så, hur kreativ är du? DELA med dina vänner för att få redan på hur fort du kan se bilderna!

Comments

comments