3-78

Har du problem med mensvärk eller PMS? Då ska du äta det HÄR!

PMS och mensvärk kan yttra sig på många sätt med ont i mage och rygg, illamående och huvudvärk. Man upplever även ofta ökad aptit och sötsug. Faktum är att det finns en typ av godis som lindrar både PMS och menssmärtor.

Ungefär 80% av alla kvinnor har PMS och många uppsöker medicinsk vård för att få bukt med dem. Forskare tror sig ha kommit på varför man får ont. De har kopplat ökade nivåer av CRP-protein till inflammation. Proteinet, som är en del av kroppens försvar mot bakterier, verkar även vara kopplat till de humörsvängningar, ökad aptit, viktuppgång, ömhet och svullnad som kvinnor kan uppleva under både PMS och mentruation.

Forskarna rekommenderar anti-inflammatorisk lindring för att få bukt med symtomen. Med de senaste årens rapporter om de möjliga riskerna med den smärtlindrande substansen paracetamol som återfinns i smärtstillande tabletter som exempelvis Alvedon, Panodil, Reliv med flera, har allt fler börjat fundera på vilka naturliga smärtlindringsalternativ som finns att tillgå.

Ingefära ger effektiv smärtlindring

I en studie utförd på unga kvinnor fick en grupp kapslar med 500 mg pulvriserad ingefära tre gånger per dag, medan den andra gruppen fick placebopreparat lika ofta. Studien konkluderar att behandling med ingefärskapslar i fem dagar hade en avsevärt smärtlindrande effekt på menstruationssmärtor. I en annan studie där man jämförde smärtlindringseffekten mellan ingefära och Ibuprofen kom man fram till att effekten var densamma med båda preparat.

Ingefäran som är känd för sina allsidiga egenskaper främjar även matsmältning och lindrar illamående. Vid inflammation som exempelvis gett upphov till ledvärk har ingefära visat sig vara smärtlindrande, och har i andra studier visat sig kunna mildra migrän.

Ingefärsgodis mot PMS och mensvärk

I asiatiska och orientaliska butiker kan man ofta hitta ingefärsgodis och ingefärskolor, som är ett vanligt godis i till exempel Kina. Renée Voltaire, som man hittar i den vanliga matbutiken, har lanserat veganska ingefärskolor som smakar fantastiskt, bland annat med jordnötssmak och en annan med smak av ingefära och mango. Man ska beakta att procenthalten ingefära varierar i köpt ingefärsgodis, generellt är den inte så hög.

Du kan även göra egen kanderad ingefära när sötsuget vid PMS slår på. Här är ett recept på hur du gör.

4 hälsoeffekter av lingon – utklassar ”superbäret” visar forskning

Ingredienser:

250 gram färsk ingefärsrot, gärna ekologisk
3 + 1 dl råsocker
3 dl vatten
Gör så här:

1. Tvätta ingefäran. Behåll skalet på och skär i tunna strimlor. Man kan hyvla med potatisskalare om man vill få riktigt tunna skivor. Koka dem i 1,5 dl vatten tills bitarna mjuknat. Häll av vattnet och låt bitarna svalna något.

2. Koka upp 1,5 dl vatten tillsammans med 3 dl socker och lägg i ingefäran. Rör och låt koka på låg värme tills bitarna blivit lite genomskinliga och sockerlagen kokat in.

3. Häll resterande råsocker i en skål tillsammans med ingefärsbitarna och rör runt tills bitarna är jämnt täckta med socker. Sprid ut på en bakplåt och låt torka. Förvara i burk med tättslutande lock.

Att göra ingefärsgodis med honung istället för socker kan kännas lite nyttigare. Det blir ett klibbigare godis, så dessa godingar bör förvaras separerade, svalt och övertäckta. Den som tillämpar lågkolhydratskost kanske vill prova receptet med björksocker istället, som har ett lägre glykemiskt index.

Själv är jag inte för ett högt sockerintag, men en gång i månaden gör jag undantag från mina kostregler och äter ingefärsgodis.

DELA gärna den här artikeln med dina vänner på Facebook!

Comments

comments