whatever

Har du ont i hälen varje morgon, eller när du reser dig upp? Här är vad du måste veta!

Plantarfasciit (eller hälsporre) är kanske inte något du har hört talas om, men drabbar många. Plantarfasciit är i korthet en inflammation i senan under foten, och en betydande del av smärta under hälen kan hänföras till dettatillstånd. Enligt Healthline drabbas mer än 50 procent av amerikaner av smärta i fötterna.

Repetitiva rörelser och viktökning är bland de vanligaste orsakerna, och många gravida kvinnor och idrottare drabbas. Detsamma gäller för dem som har jobb där de står mycket, då den konstanta belastningen kan orsaka inflammation. De finns dock några saker du kan göra för att förebygga och behandla sjukdomen.

Det mest effektiva man kan göra är att stretcha för att mjuka upp de spända musklerna i foten.

Healthline föreslår följande övningar:

1. Rulla foten över en vattenflaska eller ett annat runt objekt i en minut per fot. Två gånger om dagen.

st1

2. Sitt ner. Lägg den ”onda” foten på det andra knät. Fatta med handen tag om tårna och böj dessa uppåt så att senan under hålfoten spänns upp. Håll töjningen i 10 sekunder och upprepa 10 gånger. Gör övningen tre gånger per dag – första gången innan de första stegen på morgonen, andra gången vid lunch och sista gången på kvällen. Har visat sig mycket effektivt vid tidiga besvär (1-6 veckor).

st2

3. Sitt. Lägg en handduk på golvet. Sätt tårna på kanten av handduken och försök att dra in hela handduken under hålfoten med tårna. Upprepa fem gånger. Gör övningen två gånger om dagen.

st3

4. Stretcha långa vadmuskeln (rakt knä) två gånger 30 sekunder och korta vadmuskeln (böjt knä) två gånger 30 sekunder. Två gånger om dagen.

Om du vill undvika att drabbas av sjukdomen, har WebMD följande råd:

1. Köp bra skor (helst med en klack på ca 2 cm) och inlägg som minskar trycket på hälen brukar kunna lindra besvären.

2. Håll vikten – gå inte upp i vikt, då ökar trycket på fötterna.

3. Motionera regelbundet. En god hälsa kommer att hindra dina fötter att belastas för mycket.

4. Vila fötterna – gör inte de samma repetitiva övningarna gång efter gång.

5. Börja lugnt – värm upp väl innan du sätter igång med träning, hopp och plötsliga rörelser.

Dela gärna vidare detta tips om du känner någon som borde pröva detta också!

Comments

comments