0-2

Därför bör du aldrig värma upp din bil innan du kör! Gör så HÄR istället!

Många människor startar sina bilar på vintern innan de ska köra i ett försök att ”värma upp motorn”, men experter varnar för att denna vana faktiskt kan göra mer skada än nytta.

Ingen tycker om att hoppa in i en isande kall bil med ännu kallare säten i mitten av vintern. De flesta människor som kör i kallare väder lär sig att värma upp sitt fordon. De visar sig att detta är fel.

5279845504_8cef78963c_z

Maskiningenjören Stephen Ciatti, som också känner till en sak eller två om motorer från sin tid som en tidigare friktionsracer, har arbetat med förbrännings enginers i nästan tre decennier. Han fokuserar på motorer som genererar ström från förbränning av bränsle, som bensin.

Han spjutspetsar också allt arbete i örbränningsmotorn vid Argonne National Laboratory i Illinois. Ciatti sade att värma upp motorn innan du kör inte bara slösar värdefullt bränsle, men i själva verket remsar olja från de kritiska delarna av din motor som hjälper den köra, särskilt kolvarna och cylindrarna.

3005727993_e7397fbf9f_z

Om du öppnar huven på din bil och du har tur att hitta torkbehållaren, bör du veta att när bensinen i bilen kombineras med luft i bränsleledningen, går den in i vad som kallas en cylinder i motorn. Där bygger det på en kolv för att komprimera den. Denna rörelse orsakar en förbränningshändelsen, som driver din motor.

Men när det är kallt ute, och inte bensinen inte avdunstar så lätt, gör bilen sig av med mer bensin än vanligt i luft-gasblandningen. Det innebär att extra bensin kan hamna på väggarna i cylindern och tvätta bort den nödvändiga olja som finns där medan den går på tomgång. Om du värmer upp bilen mycket under vintern, kommer oljan tvättas bort och minska smörjningen av förbränningskammaren och orsaka problem.

6869641073_b40b57041d_z

Den goda nyheten är att bilen inte behöver den där extra bensinen hela vintern. Det händer bara när bensinen är kall, så när motorn värms upp till cirka 40 grader t, använder bilen den normala mängden bränsle. Så vad ska du göra i stället för att låta din bil gå på tomgång? Ciatti sa: Kör.

”Du kommer att få oljan varmare, snabbare så att det flyter på precis som det är avsett om du kör bilen någorlunda snabbt [efter att den är på], inom 30 sekunder till en minut. Styrservopumpen kommer säkerligen att låta lite… ”

Den tid det tar dig att skrapa snö och is från rutorna om bilen står ute kommer det finna gott om värme tills du ska köra. Om den står i ett garage, den tid du spänner fast barnens säkerhetsbältet och ta en klunk av din morgon dryck, bör bilen vara redo att rulla.

Naturligtvis, varnar Ciatti om hur man kör en kall bil. Du kan inte bara gasa på. I själva verket kommer du att slösa ännu mer gas än vad som används tills motorn värms upp.

6880784049_38a23d5785_z

Så varför har förare blivit vilseledda här hela tiden? Eftersom decennier sedan, hade fordon förgasare. Idag, använder motorer elektronisk bränsleinsprutnings teknik, som använder en sensor för att mata cylindrarna med rätt mängd luft och bensin för att skapa förbränningshändelsen. Äldre fordon som har förgasare har inte den teknik.

Här är en bra video med några vintertips för att hjälpa dig och ditt fordon!:

Dela gärna denna video med dina vänner på Facebook!

Comments

comments